Liturgische schikkingen in de Adventstijd: AAN TAFEL !!

De lezingen in de Adventstijd zijn verbonden met ons jaarthema “Aan tafel”.

Het accent van de liturgische schikkingen ligt op ‘er is plek voor iedereen’, God komt iedereen nabij en iedereen mag zich genodigd weten in Gods nabijheid – niemand uitgezonderd. De tafel is de basisgedachte, de tafel waaraan iedereen genodigd wordt, mee mag doen, het leven kan vieren met alle ups en downs.

In de lezingen op de adventszondagen gaat het over vier vrouwen die verbonden zijn met de levenslijn, de geschiedenis, van Jezus. Per zondag gaat het over één van deze vrouwen, één van deze dragers.

Vier verschillende soorten takken verwijzen daarnaar en zijn de dragers van de tafel.

De tafel is vierkant, zoals de eerste altaren in de tempel.

Zondag, 27 november, Eerste Advent, stonden we stil bij Batseba, de vrouw van Uria.

We weten dat ze Batseba heet, maar in deze lezing is zij een vrouw zonder naam. Ze is erg knap en krijgt daardoor te maken met misbruik, moord en plotseling leed. Een pijnlijk herkenbaar verhaal. #MeToo. Toch geeft God haar leven een nieuwe wending en maakt haar voor Hem van betekenis.

Gebroken identiteit. Batseba, de vrouw van Uria. Het paars van de heide staat voor de rouw, Batseba verloor haar man. Het geel van de craspedia staat voor symbool voor het koninklijke, koning David nam Batseba tot zijn vrouw.

Zondag, 4 december, Tweede Advent stond Ruth centraal.

Over buitenstaanders zijn we meestal politiek correct, maar misschien wens je jezelf of je kind in je hart liever iemand uit je eigen groep toe. Dan weet je een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt, toch? Stuurde Naomi daarom ook haar schoondochters aan de grens weer terug naar hun eigen land (Ruth 3:7-19)? Ruth gaat echter inhoudelijk tegen Naomi, haar verbitterde schoonmoeder, in: ze begint over haar geloof in die bijzondere God van Israël. Dat geloof zit diep. Ze gaat ervoor. Dit geeft haar vleugels in haar nieuwe omgeving, gehoorzaamheid en een enorm doorzettingsvermogen. Ze krijgt de ruimte en wordt gezien. Dan blijkt ze zelfs met haar liefde meer waard dan duizend zonen. Zo geeft God Ruth, die buitenstaander, een plek in zijn familie. Met het oog op Jezus.

Geloof in Gods liefde. Ruth, de buitenstaander. Korenaren het symbool voor het broodhuis, Betlehem, waarin Ruth terechtkomt. Pinus is een pijnboom, hiermee wordt het verdriet van Ruth en Naomi verbeeld.

Zondag 11 december, de derde zondag van Advent stond Rachab centraal in de schikking.

Vergeving en bevrijding Rachab, de hoer. Dat klinkt niet positief, ‘de hoer Rachab’. Door dat werk bevindt ze zich aan de rand van Jericho’s samenleving. ’s Nachts hoort ze verhalen van mannen die rillen van angst voor de God van Israël die met zijn machtige wonderen zijn volk telkens bevrijdt (Jozua 2). Bij haar wakkert dat juist een verlangen aan naar een nieuw leven: naar vergeving en bevrijding van haar eigen situatie waarin schuld en schaamte haar gevangen houdt. Vanuit die hoop kiest ze ervoor de twee Israëlitische spionnen via een rood koord de stad uit te helpen. Ze smeekt eerst wel af dat ze in ruil daarvoor met haar hele familie gered wordt. Jozua lost die gelofte in. Zo wordt ook zij deel van die lijn van vrouwen die naar Jezus, de eeuwige Redder, leidt. De hoer Rachab werd door Jozua gespaard, samen met haar hele familie.

Vergeving en bevrijding. Rachab, de hoer. De rode kleur van de rozenbottels verwijst naar het rode koord dat Rachab uit haar raam hing. Rood is de kleur van liefde, van gevaar en van pijn. Vleugeltjes van de linde. Rachab verlaat haar oude leven en begint een nieuw leven. 

Zondag 18 december, Vierde Advent, Tamar staat centraal.

Tamar, de weggestuurde. Jaarlijks schitteren kerstreclames met dure cadeaus en veel gasten aan overvloedige tafels. Kerst staat dan voor een moment van ‘het goede leven’. Maar wat nou als je niemand hebt om je leven mee te delen? Als het huilen je nader staat dan het lachen? Matteüs laat duidelijk zien dat Jezus niet naar deze wereld kwam om blije mensen nog blijer te maken, maar om dicht bij mensen in ellende te zijn. Dat laat ook het familiedrama van Tamar zien. De schoonvader van Tamar komt zijn beloften niet na waardoor ze, naast haar rouw, ook nog langdurig in hopeloze eenzaamheid wegzakt. Door een list raakt ze toch zwanger. In tegenstelling tot Juda schaamt Jezus zich niet voor haar ellende maar verbindt zich met haar als de Immanuel, de God met ons. Dát is Kerst. Juda herkende haar en zei: ‘Niet zij is schuldig, maar ik, want ik heb haar niet aan mijn zoon Sela tot vrouw gegeven.’

God met ons. Tamar, de weggestuurde.

Halmen van Pampasgras. Pluizig en onduidelijk qua vorm. Symbool: versluieren. 

Roze peperbessen. Symbool: de pijn van Tamar is verzacht doordat zij alsnog zwanger werd, het licht brak door haar pijn heen. 

Kerstnacht en Kerstochtend

Niet alleen in Jezus’ verre voorgeslachten rommelt het, ook rond zijn eigen geboorte. Maria is al zwanger voordat ze getrouwd is, en niet van haar verloofde. De heilige Geest zelf had Jezus in haar laten groeien. Maar in plaats van het inrichten van een koninklijke kinderkamer moet ze met een bolronde buik 140 kilometer afleggen van Nazaret naar Betlehem waar ze met haar aanstaande in een stal terechtkomt. In die ontredderde situatie bevalt ze van haar eerste kind, zonder hulp of kraambezoek van haar naaste familie. Maar Maria moppert niet. Ze hoort nóg het bericht van de engel dat de Zoon van God in haar leven zou komen (Lucas 1:28-38). Die blijde boodschap belandt van haar verstand in haar hart, raakt haar hele leven. Zo wordt zij ons tot voorbeeld. En ze bracht een zoon ter wereld, haar eerstgeborene. Ze wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het gastenverblijf.

God in ons.
Maria, moeder van Jezus.
Stralend licht
de nieuwe dag begint
met sterren in de nacht.

Plaats een reactie onder dit bericht.



Als je een reactie op dit bericht verstuurt, wordt dat op deze pagina geplaatst. We plaatsen je naam en eventueel een link naar de website die je opgeeft. Je e-mailadres is nooit openbaar zichtbaar.

Eduard van den Berg-Strijker

1 maand geleden

Sorry, maar de nieuwsbrief biedt geen andere ruimte,.
"" Het is vast wel leuk maar ook goed om te vermelden dat zondagmorgen 25 december, 1e kerstdag, de cantorij haar medewerking verleent, versterkt met Tricky Triple.
Alles onder leiding van Greet Strijker-van den Berg"".

Mathilde van Beek

1 maand geleden

Bedankt voor je reactie. Ik heb het toegevoegd aan de agenda.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Klik hier om je in te schrijven

Contact

  • Raadhuisplein 4
    5258 BJ Berlicum
  • Dominee: 073-6897306
  • Dominee:
    dominee@pgberlicumrosmalen.nl

    Reserveren:
    sowreserveren@gmail.com

    Webbeheerder:
    webmaster@pgberlicumrosmalen.nl

    Webredactie:
    redactie@pgberlicumrosmalen.nl

Over ons

Kerk voor mensen van nu. We zien het als onze opdracht om zo te zijn. Je bent welkom bij ons om elkaar te ontmoeten, samen te vieren en om te zien naar de wereld. We zien je graag bij onze activiteiten, vieringen of steun ons als goed doel.

Copyright © 2019 All Rights Reserved.